هشدار یک فعال محیط زیست در رابطه با وضعیت محیط زیست عراق

یک فعال حوزه محیط زیست می‌گوید: "سیاست آبی هر دو کشور ترکیه و ایران، عراق را با خطرات محیط زیستی مواجه کرده و بیابان‌زایی در عراق رو به افزایش است".

عراق یکی از آن کشورهایی است که تاثیر تغییرات آب و هوایی بر آن آشکار است و در برخی مناطق نیز به طور کامل تغییر آب و هوایی قابل احساس می‌باشد. غیر از موج گرد و خاک‌هایی که سالانه چندین بار در عراق و اقلیم کوردستان تکرار می‌شود، دور ریختن زباله و کم شدن سرچشمه‌های آب و آلوده بودن آب آشامیدنی شهروندان، طی چند سال اخیر محیط زیست عراق را با خطر جدی مواجه کرده است. گزارشهای پزشکی نیز علت بسیاری از بیماری‌ها را وضعیت نابسامان محیط زیستی می‌دانند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت محیط زیست عراق، روزانه حدود ۲۰ هزار تن زباله در سرتاسر عراق تولید می‌شود، اما به دلیل نبود برنامه، وزارت محیط زیست عراق نتوانسته است این وضعیت را چاره یابی کند و یا زباله ها را بازیافت نماید.

شکوفه محمد فعال حوزه ی محیط زیست و رئیس سازمان "کوردستان سبز" در رابطه با وضعیت محیط زیست عراق در کل و بخصوص وضعیت محیط زیست کرکوک و چندین مسئله دیگر و علل آلودگی محیط زیست و همچنین خطراتی که زندگی شهروندان و آینده ی عراق را تهدید می‌کند و همچنین راه حلها، در دیداری ویژه با خبرگزاری فرات مصاحبه ای انجام داد.

عراق در زمره ی متضررترین کشورها از لحاظ محیط زیستی است

شکوفه محمد در رابطه با وضعیت محیط زیستی عراق به خبرگزاری فرات گفت" متاسفانه باید به نکاتی در رابطه با محیط زیست عراق در کل و بالاخص محیط زیست شهر کرکوک اشاره کنیم. در مجموع محیط زیست عراق از هر لحاظ در حال آلوده شدن است و روز به روز نیز وضعیت بدتر میشود. تغییرات اقلیمی که دامن جهان را گرفته، در عراق محرض است و عراق  پنجمین کشوری است که تغییرات اقلیمی بیشترین تاثیر را بر آن گذاشته است. یکی ازعللی که سبب شده عراق در زمره ی این کشورها قرار بگیرد، بیابان زایی گسترده در عراق است".

به دلیل ترکیه و ایران آب رودخانه‌ها کاهش یافته است

در ادامه شکوفه محمد در رابطه با خطراتی که ترکیه و ایران  برای محیط زیست عراق درست کرده اند، صحبت کرده و گفت: "همچنین کمی آب به صورت بسیار خطرناکی دیده می‌شود. به ویژه در هر دو رودخانه ی دجله و فرات این مسئله واضح است. یکی از علل کاهش آب رودخانه ها به سیاست بین المللی هر دو کشور ترکیه و ایران در رابطه با عراق باز می‌گردد. همچنین عراق نیز در زمان امضای توافق ها با این کشورها بی توجه بوده است. چندین علت دیگر نیز وجود دارد که عراق را با خطرات جدی محیط زیستی مواجه کرده است".

کارگاه های داخل کرکوک از قوانین و راهنمایی های زیست محیطی پیروی نمیکنند

این فعال حوزه ی محیط زیست شهر کرکوک در ادامه گفت" در رابطه با شهر کرکوک این شهر نیز از خطرات زیست محیطی در امان نیست، چون مردم کرکوک در میان تعدادی از چاه‌های نفتی زندگی میکنند. در نتیجه ی استخراج نفت از چاه های کرکوک، مقدار زیادی از گازهای مضر وارد هوا می‌شوند. همچنین تعداد زیادی از کارگاه های داخل شهر کرکوک از قوانین و راهنمایی‌های زیست محیطی و بهداشتی پیروی نمی‌کنند. این کارگاه ها سبب آلوده شدن آب و هوای شهر کرکوک شده اند. "

زمان آن فرا رسیده است که عراق از انرژیهای سبز و پاک استفاده کند

شکوفه محمد در ادامه ی سخنانش در رابطه با محیط زیست کرکوک گفت" یکی از علل دیگر کم آبی علاوه بر سیاستهای بینالمللی  و افزایش دما این است که ما چاه های  نفتی بسیاری داریم و برای  استخراج هر بشکه نفت به مقدار زیادی آب نیاز داریم. به همین دلیل بخشی از آب شیرین شهر برای استخراج نفت هدر داده میشود. به همین دلیل زمان آن فرا رسیده است که عراق از منابع سبز و پاک انرژی به جای نفت استفاده کند، چون مدت چند سالی است که در مناطق پایین دست کرکوک مسئله‌ی بیابان زایی افزایش پیدا کرده است".

اگر چاره یابی نشود، خطرات بزرگتر خواهند شد

در رابطه با راه حلها برای وضعیت زیست محیطی عراق، این فعال حوزه ی محیط زیست به خبرگزاری فرات گفت" باید از راه قانون به بیتوجهیها و تجاوزهایی که به محیط زیست انجام میشود، رجوع کنیم. بر اساس قانون، باید طیفهای مرتبط، مانند وزارت محیط زیست و شهردارییهای استانها، نقض قوانین را پیگیری کرده تا بتوانند راه حلی پیدا کنند. چون تا چند سال دیگر اگر این مسائل چاره یابی نشوند، خطرات بسیار بزرگتر خواهند شد".

 تهدید علیه زندگی مردم به وجود خواهد آمد

در پایان شکوفه محمد فعال محیط زیست خطرات آلودگی محیط زیست علیه آینده ی عراق را آشکار کرده و گفت" بر اساس تحقیقات جمعی از محققان در زمینه ی محیط زیست، پیش بینی میشود تا سال  ۲۰۴۰ کمبود آب عراق را تهدید خواهد کرد. اگر علل آلودگی محیط زیست عراق حل نشوند، تهدید علیه زندگی مردم به وجود خواهد آمد و بیماریها روز به روز افزایش پیدا خواهند کرد".